בעל-עסק-מיואש
מערכת המגזין

מערכת המגזין

שלוש הסיבות האמיתיות שעסקים בישראל נסגרים

43,000 עסקים נסגרו בשנת 2016 !

שנה ששברה שיא של כל הזמנים בכמות העסקים שנסגרו.

מניתוח הסיבות המרכזיות עולה כי שלושת הסיבות המרכזיות לסגירת עסקים הן :

  1. ניהול פיננסי לא נכון של בעל העסק הכולל – תמחור לא נכון, ניהול תזרים מזומנים ללא צפי וללא ניתוח מדויק של צרכי האשראי, ניהול בנקאי לא נכון – אובליגו נמוך או גבוה מידי, ריביות גבוהות, הוצאות מימון גבוהות אשר שוחקות רווחיות, לקיחת הלוואות בפריסה לא נכונה אשר מכבידה על תזרים המזומנים ועוד.
  2. שיווק – העולם השתנה ! בעל עסק שלא מפנים שהוא האיש שיווק החשוב ביותר לעסק שלו וככזה הוא חייב להבין בטכנולוגיה, במדיה, בקידום – הוא כזה שעשוי לשלם הרבה יותר על הרפתקאות שיווקיות

יש עשרות ערוצי שיווק, יותר מאי פעם, יש עסקים מסוימים שעדיין כדאי לשווק אותם בפרינט – במדיה

שלושת הסיבות לסגירת עסקים הכתובה, בעיתונות. ויש עסקים שזה פשוט בזבוז משאב כספי עצום.

יש עשרות סוגי עסקים שגם אם תעשו להם דף מקסים בפייסבוק וקידום לא תכנס משם שום תנועה רלוונטית.

יש עשרות סוגי עסקים שגם אם נשקיע 10,000 שח בחודש על שיווק בגוגל לא תכנס תנועה כי אי אפשר בתקציב הזה לייצר חשיפה מספקת ובעצם עדיף יהיה בכלל לוותר על האפיק הזה שנחשב לאפיק חובה בכל עסק.

חייב להבין בשיווק !

והשיווק יותר מתמיד נהיה טכנולוגי יותר, מורכב יותר ומתוחכם יותר – מי שלא משלב הבנה עם חדשנות ויצירתיות פשוט נשאר מאחור !

  1. הרגלים של בעל העסק – קחו 2 בעלי עסקים מאותו תחום בדיוק ואפילו באותו מיקום ג"ג – אחד מהם יצליח ואחד לא… למה? רק ההרגלים האישיים.

ניהול עסק זה אחד המקצועות הקשים ביותר, בעל עסק נדרש להבנה נרחבת בתחומים אשר כל אחד מהם הוא מקצוע שלם בפני עצמו : ניהול עובדים, שיווק ומכירות, בנקאות, חשבונאות, הבנה טכנולוגית, הבנה במוצר ובשירות ועוד… בעל עסק אשר לא מנהל את הרגליו ברמה הגבוהה ביותר : את ניהול הזמן שלו, את התקשורת האישית והבינאישית שלו, את היסודיות, הביקורת העצמית, היושרה האישית והחשוב מכולם ההנעה העצמית – כי לבעל העסק אין מנהל שאפשר לחשוב איתו או אפשר לקבל ממנו תמיכה ביום מאוד קשה ועם כל הקושי חייב לנוע קדימה.

בעל העסק לא יכול להרשות לעצמו לקחת שבוע לרענון אנרגיה או אפילו מחלה… בעולם העסקים זמן שווה כסף. זו המשוואה המוחשית ביותר.

אם נשלב את שלושת הסיבות המרכזיות הללו נבין מדוע מידי שנה אחוז העסקים שנסגרים גדל.

על הלוואות ויועצים עסקיים

יש גופים שלמים אשר מנצלים לעיתים את המורכבות שבניהול עסק, מבינים כי משאב הזמן הינו קריטי הלוואות צריך לקחת בתבונה בעסקים ולאור כך עשויים להציע הלוואות בתנאים מאוד רעים עבור בעל עסק אשר נמצא במצוקה נקודתית.

ידוע כי הריבית הגבוהה ביותר על הלוואות בנקאיות משולמת על ידי בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל.

לשם כך הקימה המדינה גם את מערך הסיוע החוץ בנקאי בדמות הקרנות בערבות מדינה – הלוואות אשר ניתנו לבעלי עסקים אשר יכולת ההחזר שלהם נבחנת לעומק על ידי בודקים מטעם הקרן.

ניתן לקבל עד 500,000 שח בריבית שכיום היא ממוצעת במשק, פריים +3.5.

ההחזר נפרס למשך 60 חודש וניתן אפשרות לחצי שנת גרייס.

היתרון המובהק בקרן זו הינה הערבות שהמדינה שמה, שעומדת על כ- 75%, מה שמאפשר לבעל העסק להציע רק 25% בטחונות כספיים.

בדומה לקרן זו ישנן בישראל עוד מגוון רחב של קרנות : קרנות קורת, קרן שמש,קרנות ליצואנים, קרנות ליבואנים, קרנות לפי מיקום ג"ג

קרנות הסוכנות היהודית, קרנות לחקלאים וכן הלוואות הניתנות דרך גופים חוץ בנקאיים כגון חברות ביטוח, אשראי, בנקים חברתיים, קרנות חברתיות ועוד.

לפני בחירת הלוואה, גם אם ההלוואה נלקחת במצב בו יש מצוקה תזרימית – חשוב מאוד להתייעץ עם יועץ עסקי אשר חשוף לכלל המידע, לרב בעל עסק ייקבל הצעה בהתאם ליכולת שלו לנהל מו"מ! בדיוק כמו בכל תחום, חוסר ידע יעלה הרבה מאוד כסף !

מאוד חשוב גם לקיים יחסי גומלין בריאים מול המערכת הבנקאית ולפיכך יהיה נכון לעיתים לא לגייס הלוואה בבנק בו מנוהלת הפעילות העסקית.

החלטות שגויות בניהול האובליגו הבנקאי הן החלטות שלשנות אותם לוקח הרבה מאוד זמן אם בכלל.

ומה בנוגע לבחירת היועץ העסקי?

קיימות היום עשרות חברות ליעוץ וליווי עסקי אשר אינן מסובסדות ומציעות שירותים פרטיים אשר גם הם מעמיסים לעיתים על הוצאות בעל העסק.

בישראל גם קיימים ערוצים מסובסדים אשר מעניקים ליווי עסקי, בחינה מקיפה של כל מימדי הניהול של העסק ועוד.

חשוב לבדוק את הרקע של היועץ העסקי – ישנם יועצים עסקיים אשר לעיתים מייצרים נזק רב יותר מאשר תועלת !

חשוב לבחון כמה שעות היועץ באמת יכול להתפנות להכרת וניתוח העסק, האם למד את התחום או שהחליט בוקר אחד על הסבת מקצוע באופן לא ממוסד.

חשוב לראות שיש לו ראייה מקיפה וכללית על העסק והוא לא מגיע מרקע מאוד נישתי כגון – יוצא מערכת הבנקאות, יבין מעולה בתחום הבנקאות אבל לא בשיווק, לא בניהול ולא בעוד עשרות תחומים רלוונטיים.

רו"ח – יבין מעולה בחשבונאות, אבל לא בבנקאות ולא בשיווק וכך הלאה.

בעל עסק לא יכול לפנות לעשרות יועצים, יועץ אשר לא יודע לתת ליווי עסקי כולל אשר בעיקר שם דגש על המימד השיווקי, בנקאי, פיננסי ועל הרגלי בעל העסק, זהה לרופא משפחה אשר יודע לאבחן ולטפל רק בחצי גוף.

עסק הוא ישות אחת אשר כוללת בתוכה מספר מימדים אשר אחד נושק לשני, כל יועץ אשר מגדיר עצמו רק יועץ לתחום מסוים חוטא למקצוע ויכולת הסיוע שלו לבעל העסק היא מאוד מוגבלת.

כמובן שישנם יועצים מומחים, בדיוק כפי שיש רופאים מומחים אשר פונים אליהם רק לאחר יעוץ עם רופא משפחה אשר מכיר את הבסיס ויודע לטפל בבסיס הרחב ביותר של כלל המחלות, משם אם יש בעיה נקודתית בעור הוא יפנה לרופא מומחה…

יועץ עסקי צריך לדעת לאפיין, לנתח ולטפל ברמה גבוהה בשלושת המימדים המשמעותיים שצוינו מעלה לאחר אבחון וניתוח של המימדים הבסיסיים הללו והחשובים ביותר, ניתן בהחלט לפנות הלאה ליועץ מומחה בנישה מאוד מסוימת אשר בעל העסק יכול לפנות אליה כאשר הוא רגוע ובטוח ביסודות ובבסיסי העסק.

צריך סיוע? השאר פרטים ויועץ של התאגדות העסקים הקטנים בישראל יחזור אליך!

אהבתם? מוזמנים לשתף ולהגיב!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email